tientipsdoshas

10 tips om je vata in balans te houden

(lucht en ether element)

  1. hou een regelmatige dagelijkse routine aan, sta tijdig op en ga tijdig slapen
  2. eet regelmatig, liefst drie maaltijden per dag, als het kan warme maaltijden
  3. draag warmende kleding aangepast aan de seizoenen
  4. vermijd tocht en winderige plaatsen
  5. gun jezelf regelmatig een warmende massage, ze helpt je gronden
  6. eet in een rustige, liefdevolle en veilige omgeving en neem je de tijd voor het eten
  7. eet geen koude en droge voeding, verkies eerder zoute, zoete en zure smaken
  8. vermijd luide en onrustige plaatsen, lange reisduur en verplaatsingen
  9. warme dranken als tussendoortjes zijn aangewezen, vermijd koffie, alcohol en groene thee
  10. gebruik regelmatig gezonde vetten, ook van dierlijke oorsprong, zoals ghee, warme rauwse melk, …

Specerijen: kaneel, komijn, gember, kruidnagel, nootmuskaat

 

10 tips om je pitta in balans te houden

(water en vuur element)

  1. verkies de koelere momenten van de dag om fysieke inspanningen te leveren
  2. draag luchtige kleding in functie van het seizoen, vooral in de zomer
  3. wees rustig, attent en geduldig in de omgang met anderen
  4. vermijd overconsumptie van rood vlees, vegetarische voeding is meest aangewezen
  5. zorg voor voldoende frisse en verse lucht in de plaatsen waar je verblijft of werkt
  6. gebruik koelende en verfrissende dranken in de zomer, zoals muntthee.
  7. zorg voor voldoende bittere, zoete en astringente smaken in je voedingsaanbod
  8. vermijd al te zware en zoute voeding alsook al te veel azijnhoudende voedingsmiddelen
  9. voldoende slaap laat toe ook de geestelijke indrukken van de dag te verwerken
  10. vermijd al te hevige visuele impressies zoals bij sterk zonlicht in de zomer

Specerijen met mate : kardemom, koriander , korianderzaad, dille, venkel, munt, saffraan, kurkuma, komijn en zwarte peper.

 

10 tips om kapha in balans te houden

(water en aarde element)

  1. beweeg dagelijks gedurende minstens 30 minuten, wandelen in open lucht is een goede start
  2. sta tijdig op, ga tijdig slapen, maar vermijd vooral overdag of tussendoor te slapen
  3. blijf actief en zoek spanning, afwisseling en uitdagingen in je dagelijkse leven
  4. nuttig je hoofdmaaltijd op de middag, gebruik lichtere maaltijden ’s ochtends en vooral ’s avonds
  5. vermijd al te vettige en zware voeding, daarbij ook zeker gefrituurde voeding
  6. nuttig zo min mogelijk suikers, vetten, zuivelproducten
  7. beperk het gebruik van zout
  8. bakken, braden, grillen zijn te verkiezen boven koken, stomen of pocheren van voeding
  9. droge warmte (kleding, massagetechnieken, …) helpen de kapha in balans te houden
  10. scherpe, wrange en bittere smaken zijn gunstig voor kapha

Specerijen : komijn, fenegriek, sesamzaad, zwarte peper, kardemom, kaneel, kruidnagel, gember en kurkuma.

Kruid van de maand

Jasmijn - Jasminum grandiflorum

jasmijn

Thema van de maand

Gandusha - oilpullen

Gandusha

 

Dossier van de maand

Aften - Mukha paka

Mukhapaka